Isnin, 10 November 2008

Scorpion Candy !!!!!

Masa kecil dulu teringat saya pada satu gula-gula yang best dimakan iaitu "gula-gula udang", yang tak pernah makan, rasanya macam udang dan ada salutan seperti plastik tetapi boleh dimakan.

Hari ni, saya terlihat satu rencana mengisahkan industri pembuatan gula-gula di US, dari coklat biasa yang kita lihat, tup-tup ha...gula-gula kala jengking!!

Boleh ke makan ?

Yang peliknya ia mendapat sambutan yang memberansangkan, terutamanya bila ada pesta Hallowen, ala yang budak-budak pakai pakaian hantu dan kutip gula-gula dari rumah ke rumah.

Tapi perkara ni tak pelik kalau di Asia seperti di Vietnam misalnya ada serangga goreng...lalat, lipas, kumbang, dan apa yang boleh ditangkap boleh dimakan hingga menjilat jari.



Kat Sarawak ada pula orang yang makan ulat dalam batang sagu, tah saya tak pernah cuba, orang kata boleh memberikan kecantikan wajah...so sape-sape muka 'Volcano' boleh cuba.

Mengikut MS1500:2004 Sumber makanan halal untuk haiwan didarat halal dimakan kecuali :

  • Haiwan yang tidak disembelih mengikut hukum syara'
  • Khinzir dan anjing dan keturunanya
  • Haiwan bertaring atau bergading yang digunakan untuk membunuh mangsa seperti Harimau, beruang, gajah, kucing, beruk dll.
  • Burung pemangsa
  • Makhluk perosak seperti tikus, kala jengking, dan haiwan sepertinya

  • Haiwan yang dilarang dibunuh dalam Islam seperti Lebah (al-nahlah), Burung belatuk/woodpeckers (hud-hud),dll
  • Makhluk yang dianggap jijik seperti kutu, lalat dll.
Jadi tak payah makanlah, sebab banyak makanan yang lain boleh dimakan.



P/S: Pernah semasa outstation pengurus kilang menyatakan bahawa kawasan kilang mereka tiada seekor anjing pun semenjak pekerja daripada Vietnam menghuni kawasan perumahan berdekatan....So tak perlu risau pasal anjing. tambah beliau yang peliknya kucing pun semakin berkurangan...Jadi sesiapa yang membela kucing SIAM atau PARSI pastikan ia dalam jagaan anda.



2 ulasan:

-iDa berkata...

gula-gula udang????sdpkn hehehehhe...
en Din slaput cam plastik tu, 'origin'nye pe ek???jelly ke?

fakarudinft.blogspot.my berkata...

Ha..susah sikit nak jawap...pendapat saya ia sejenis gelatin..tetapi perlu diadakan ujian..