Sabtu, 15 November 2008

"Arigato Hozaimas"

Semasa sedang menikmati makanan di Food Court, saya memerhatikan pelbagai jenis makanan yang dijual, orang lalu lalang memilih makanan yang dihajati.

Nun jauh dari tempat makan, saya terlihat dua buah restoren jepun yang menjual makanan dari negara tersebut. Terlintas di fikiran saya mengapa restoren ini tidak pernah mendapat pensijilan halal?
Mungkin mereka katakan buat apa hendak memohon sedangkan ramai orang muslim datang tanpa bertanyakan sijil halal mereka.

Ada saya terbaca mengenai artikel berkaitan makanan jepun, antara bahan ramuan yang biasa digunakan didalam makanan mereka ialah "Mirin".

Mirin adalah sejenis bahan perasa penting didalam makanan jepun.

Mengandungi 40-50% gula.

Ia adalah sejenis wine beras/rice wine yang hampir menyamai sake (sejenis arak beras jepun), tetapi mempunyai kandungan alkohol yang kurang sedikit iaitu 14%.

Pada zaman dahulu Mirin digunakan sebagai minuman pemabuk (sweet sake).

Mirin digunakan dengan memercikkan sedikit kepada ikan yang di bakar atau untuk menghilangkan bau hanyir ikan.

Amaun yang sedikit digunakan bersama gula dan kicap soya.

Ia tidak digunakan dengan berlebihan ini adalh kerana rasanya yang kuat.

Kadang-kadang ia digunakan sebagai pelengkap/perisa sushi.

Mirin selalunya digunakan didalam pembuatan teriyaki sauce.

Semasa saya berkursus di Thailand, saya juga mengetahui Mirin juga diletakkan pada ayam panggang yang akan diekspot ke Jepun. Kerana Mirin boleh memberikan rasa sedap dan manis.

pada post yang akan datang saya akan membincangkan mengenai makanan-makanan jepun yang biasa kita temui direstoren jepun di Malaysia.




SLOT MOTIVASI:

Pernah tak satu ketika kita diberikan tugas yang banyak sehingga kita pening dibuatnya.

Cuba gunakan kaedah ini, tulis masalah/perkara yang ingin dibuat pada sekeping kertas.

Semasa ingin tidur bayangkan kita telah menyelesaikanya dengan berjaya.

Percaya atau tidak esok insyaallah kita dapat menyelesaikan tugas itu sepeti yang diharapkan.

Kenapa ini berlaku? Sebenarnya semasa kita tidur 'minda separuh sedar' sedang bekerja untuk menyelesaikan masalah tersebut, so bila bangun pagi kita akan merasakan kita mempunyai cara untuk menyelesaikanya.

Cuba jangan tak cuba...






Tiada ulasan: