Selasa, 17 Mei 2011

"Halalgenius.com di Radio24 93.9FM"




Semalam jam 1.30tgh Radio24 telah menghubungi penulis berkaitan dengan soalan daripada seorang pengguna dari Australia berkaitan dengan isu bahan yang berkod E. Rancangan ini dalam slot Klinik Aduan Konsumer Bersama PPIM. Isu yang berkisar dengan sebuah badan Islam dari Australia telah menyenaraikan list kod E Haram untuk dimakan oleh pengguna Islam, jadi pengguna telah bertanya mengani produk dari Malaysia yang telah mendapat sijil JAKIM tapi menggunakan bahan yang disenaraikan mereka.

Aduan Pengguna:


"Semasa tinggal di Australia Barat, setiap produkmakananwajib mengikut undang-undang menyenaraikankod bahan-bahan secaraterperinci. Untuk itu, The Islamic Jamaat of Western Australia telah mengeluarkan senaraikod-koduntuk rujukan dan membatu umat Islam disana untuk menyemak status halal. Jadi…Saya ingin bertanyakan mengenaisatuproduk makanan yang mengandungikod E632 – Disodium Inosinate, E482 Food Conditioners, E472 (e) Food Conditioners, yang manamengikutjurnal yang dikeluarkanoleh The Islamic Jamaat of Western Australia adalah HARAM dimakan oleh umat Islam. Tetapi ,produk ini mendapat pengiktirafan halal oleh JAKIM. Produkmakanan yang saya sebutkan adalah keluaransyarikat Silver Bird, iaitu sebuah syarikat yang pernah menjad ipolemik di media massa suatu masa dahulu."
Jawapan:


Pertama sekali syarikat yang mengeluarkan produk tersebut merupakan pemegang sijil halal JAKIM dan masih sah. Additif makanan (Food Additive
) merupakan bahan tambah yang digunakan untuk menambahbaikkan kualiti sesuatu makanan. Seperti pengawet, pewarna,perisa dan lain-lain.

Semua negara EU menggunakan kod khas dalam melabelkan bahan tambahan yang dugunakan pada label makanan yang ingin dijual ni negara-negara Eropah.

Jawapan mengenai:

E482-Sejenis calcium asid lactic yang dihasilkan daripada fermentasi oleh bakteria terhadap gula karbohidrat daripada gula jagung atau sintesis secara kimia.Tujuan untuk mengelakkan roti menjadi keras.

E632 – Disodium Inosinate ia sejenis bahan penambah perisa yang diperbuat daripada sumber tumbuhan

E472 (e) Food Conditioners-E472e Mono- and diacetyltartaric acid esters of mono- and diglycerides of fatty acids Sejenis bahan pengemulsi yang boleh diperbuat daripada sumber tumbuhan atau sumber haiwan. Tapi dalam kes ini ia telah mempunyai sijil halal yang diiktiraf.


Pandangan saya jika dikatakan kod-E adalah kod bahan yang diperbuat daripada babi, adalah tidak tepat.Kita harus mengetahui sumber asal bahan aditif makanan ini.

Tiada ulasan: