Isnin, 5 April 2010

Kolagen Halal Atau Haram?



SUNTIKAN COLLAGEN


Kolagen banyak dikaitkan dengan bahan ramuan yang berkaitan kesihatan dan kecantikan. Apa itu kolagen? Kolagen adalah sejenis fiber protin dimana terdapat banyak pada badan haiwan, dan ia merupakan elemen utama dermis dan tisu penghubung. Sesetengah kolagen yang digunakan untuk tujuan perubatan dan kosmetik diekstrak (dihasilkan) daripada tulang dan kulit haiwan. Kebanyakan kolagen dipasaran hari ini dihasilkan daripada haiwan seperti lembu dan khinzir.
Pengguna juga kini ada pilihan untuk memilih kolagen yang diperbuat daripada sumber marin dan tumbuhan contohnya dari ikan tilapia dan lobak merah yang lebih diyakini status halalnya.



Kolagen banyak digunakan tujuan produk makanan kesihatan, kosmetik dan perubatan. Sebagai pengguna kita harus berhati-hati dalam menggunakan produk berasaskan kolagen ini. Penentuan sumber haruslah menjadi keutamaan iaitu jika dari khinzir ia jelas haram, manakala dari sumber lembu atau bovine mestilah dipastikan disembelih mengikut hukum syarak.

Cara yang mudah dan selamat sebagai pengguna adalah memilih produk yang mengandungi kolagen pastikan ada logo halal JAKIM kerana telah disahkan proses penghasilan dan sumbernya menepati kehendak syarak.

2 ulasan:

Unknown berkata...

my link
use if halal, but don't use if haram!!!

-iDa berkata...

salam,

dh lame rasenya xjenguk blog en din nie...:(

bkenaan kolagen nie, dlm minuman pn glamor skrg.rmai yg b'anggpn kolegen tu dr ikan shj, tu bila bab kolagen je xabik kisah..
bg kosmetik lak, dh de yg dpt pgesahan halal jakim..yg tbaru 'simply cT' (^_^)